Canon C300 מצלמה מסוג חדש - 4/3/2012





ה-C300 היא ייצור כלאיים חדש. מצד אחד היא מעין תשובה לפער הקיים בין מצלמות וידאו "אמיתיות" למצלמות DSLR. מצד שני היא מביאה עיצוב חדש וצורה עבודה חדשה ופשוטה יותר לקטגוריה שאותה פתחה ה-PMW-F3 של סוני. המצלמה מנסה לשלב בין קלות שימוש וארגונומיקה עם איכות תמונה והקלטה גבוהים. בקנון טוענים שהמצלמה נבנתה מתוך מחשבה על צלמי ויוצרי קולנוע. ובאמת עושה רושם שעיצוב המצלמה מנסה להתאמים עצמו לקהל זה. המצלמה בנויה באופן מודולרי כך שצלם שעובד באופן עצמאי יותר יעריך את הגריפ, והמוניטור הגדול המובנה וישתמש במצלמה בנוחות גבוהה יחסית ללא אביזרים נוספים. לעומת זאת בהפקה גדולה יותר, אפשר להפשיט מהמצלמה את גשר האחיזה, המוניטור והגריפ כדי להכין אותה להרכבה על Rails. טווח המחיר של המצלמה ממקם אותה באזור המחיר של ה-PMW-F3 מבית SONY (ולכן ההשוואה התכופה אליה במאמר זה). עם זאת יש בה מספר יתרונות שהופכים אותה למשתלמת יותר. היא מקליטה על מדיה זולה מאוד בהשוואה לכרטיסי SxS עליהם מקליטה הסוני. גרסה ה-C300 עם מחבר עדשות EF פותח אפשרות בפני צלמים לעבוד עם עדשות שכבר יש להם, או זול יותר להשכיר (טלה, Fisheye, Tilt-Shift) וקודם לכן לא היו זמינות או מאוד יקרות. היא מאפשרת הקלטה בטווח דינמי גבוה יותר ללא תוספת תשלום על רכיב חיצוני.

החיישן

ל-C300 חיישן Super35mm בגודל 24.6x13.8mm רגיש במיוחד מסוג CMOS. החיישן מעט גדול יותר מהחיישן ב-7D / 60D. מקדם ההכפלה שלו לאורך המוקד הוא 1.53 ואם מחברים עדשות PL, מתקבלת אותה הזוית כמו בכל מצלמת קולנוע אחרת בגודל פריים דומה. החיישן עובד בטכנלוגיה ייחודית המאפשרת תמונה חדה במיוחד. הרזולוציה של החיישן היא 8 מגה פיקסל. החיישן בנוי במידה רבה בדומה למצלמות DSLR אך בעוד שבמצלמות אלו, התמונה הנקלטת מהחיישן צריכה לעבוד תהליך שנקרא Debayering (על שם צורת סידור הפיקסלים על החיישן הנקראת Bayer) כדי להפיק תמונה צבעונית מלאה ומפורטת, ב-C300 משתמשים בסידור החיישן הזה כדי לקבל תמונת HD מלאה עבור כל ערוץ צבע, ללא שימוש בטכניקות של 3 חיישנים כמו במצלמות וידאו קונבנציונליות, וללא תהליך ה-Debayering. בצורה כזאת מרויחים שיפור משמעותי בחדות התמונה, בצבע ובעיקר בהתמודדות עם תופעת ה Aliasing שמופיעה הרבה פעמים במצלמות עם חיישן גדול בודד. בנוסף לכך, כל פיקסל הוא בגודל 6.4x6.4 מיקרון (בדומה ל-5D Mark II) אך הוא בעצמו (ללא "טריקים") נותן מידע לגבי אחד מערוצי הצבע. מול כל פיקסל מוצב עדשה זעירה העוזרת למקד את האור אל תוך הפיקסל ועוזרת להגביר את רגישות החיישן, ולהפחית את כמות הרעש הנוצר בצילום בתנאי תאורה קשים. בצורה כזאת אמנם החיישן מפיק "רק" רזולוציית HD, אבל איכות התמונה גבוהה משמעותית.


עיצוב

למצלמה עיצוב הדומה בצורת למצלמות DSLR מבחינת האחיזה. זה מאפשר צילום ידני (Handheld) קל יותר, ואת הגריפ ניתן לקבוע לכל זוית שתרצו, או פשוט להוריד אותו אם מרכיבים את המצלמה על Rig כלשהו. גם הידית העליונה כולל יחידת הסאונד והמסך ניתנת לפירוק ליצירת מבנה מצלמה קל יותר ברגע שמשתמשים במכתוף או Steadicam. בכל הקשור לעניין הצפייה, קנון כללו במצלמה מסך בגודל 4" ברזולוציה של 1.2 מגה פיקסל (בהשוואה ל-3.5" ב-F3 וב-FS100 של סוני) ועינית ברזולוציה אפילו גבוהה יותר.


טווח דינמי והקלטת C-Log

אחת הבעיות הנפוצות בצילום וידאו כיום (והאמת שמאז ומתמיד) היא מגבלת הטווח הדינמי. הטווח הדינמי בקצרה הטווח של הגוונים (ורמות הבהירות) אותן יכולה ללכוד מצלמה כלשהי. וזהו העניין הקריטי כאשר מצלמים בתנאים קשים של תאורה מאוד קונטרסטית, מועטה או כאשר נדרש לעשות תיקוני צבע מסיביים כדי לתקן שוט. כדי להתמודד עם בעיה זו, C300 מאפשר הקלטה במצב מיוחד, C-Log (מעט דומה למצב S-Log של ה-PMW-F3, אבל לא באותה הרמה) המאפשר הגדלה של הטווח הדינמי לרמה של כמעט 800% מאשר במצב הרגיל. את המצב הזה משיגים ע"י הקצאת יותר "רוחב פס" למידע של ה-Highlights וה-Shadows בתמונה על חשבון רוחב הפס של ה-Midtones שבהם בד"כ ידרש תיקון דרסטי פחות בצביעה. בנוסף לכך הדחיסה מהסוג הזה מנצלת את העובדה שהעין האנושית אינה מסוגלת להבחין בכל השינויים העדינים שבין כל קפיצה ברמת הבהירות, בדומה לדחיסת סאונד. "מגבלה" זו נובעת באופן אירוני בגלל הטווח הדינמי הגבוה מאוד של העין האנושית. את הקבצים אח"כ ניתן להמיר לקבצים Cineon 10bit ולשלב את חומרי הגלם יחד עם חומרים ממצלמות קולנוע דיגיטליות נוספות.


יציאות וכניסות



ה-C300 מאובזרת במגוון יציאות וכך המצלמה הופכת לחלק מכל מערך צילום שתבחרו. יציאות HDMI ו-HD-SDI מאפשרות חיבור למוניטורים ומקליטים חיצוניים דוגמה ה-ATOMOS Samurai, Ki Pro Mini ועוד. מעבר לשידור Time Code דרך יציאה ה-SDI, המצלמה כוללת מחבר TC נפרד המאפשר קבלה והוצאה של TC, וכן מחבר Genlock. 2 כניסות XLR לחיבור אביזרי סאונד ויציאה נוספת למוניטור באיכות SD.


הקלטה



ב-C300 קנון בחרו להמשיך עם מקודד ה-XF המוצלח המוכר לנו ממצלמות כמו ה-XF300/305 ו-XF100/105. המקודד של קנון מאפשר הקלטה בקצב נתונים של 50Mbit/s ודחיסת צבע 4:2:2. זה אומר שמקבלים כמות כפולה של מידע בצבע בהשוואה לפורמטים כגון XDCAM EX ובטח בהשוואה ל-AVCHD, המקליטים בדחיסת צבע של 4:2:0. המקודד נתמך בצורה מלאה במערכות העריכה נפוצות כיום Premiere Pro, Avid Media Composer ו-FCP.

כמו במצלמות XF הקודמות של קנון, גם כאן חומרי הגלם מוקלטים על כרטיסי CF שנפוצים ואמינים, וזולים מהמקבילים. למצלמה 2 כניסות לכרטיסים כך שניתן להגיע לזמני הקלטה ארוכים מאוד או להרוויח גיבוי מיידי כבר בזמן הצילום.


מגוון אביזרים ועדשות

ה-C300 מגיעה בשתי גרסאות. אחת חיבור PL לעדשות (וקנון הוציאו סדרת עדשות תואמת), והשניה עם חיבור EF סטנדרטי. המשמעות מכך היא שצלמים שכבר השקיעו בעדשות קנון יקרות מסדרת L, לא חייבים לזרוק אותן לפח, ומצד שני זה מעמיד לרשות צלמים (בין אם משכירים או רוכשים) מגוון גדול מאוד של עדשות איכותיות שבעבר לא היו זמינות עבור מצלמות ברמות האלו. יתרה מזאת, המצלמה מאפשרת תיקון בהירות לעדשות EF כך שנמנעים מ-Vignetting מיותר.

בנוסף לתאימות לעדשות EF, קנון השיקו סדרה של 7 עדשות קולנוע בחיבור PL, עדשות EF Cinema. הסדרה כוללת 4 עדשות זום ו-3 עדשות Prime ומתוכננות לעבוד גם ברזולוציות של 4K.

תכונה חשובה שקנון כללו במצלמה היא אפשרות לשליטה מרחוק. בעזרת המשדר האלחוטי WFT-E6 ניתן להתחבר למצלמה מכל התקן עם דפדפן אינטרנט (כן, גם iPad או טאבלט אחר) ולשלוט בפונקציות של המצלמה, לכוון WB, צמצם, רגישות ועוד פרמטרים. לשנות Metadata, להתחיל ולהפסיק הקלטה ואפילו לראות ב-Live View את הפריים שהמצלמה רואה ברגע זה. זהו כלי חשוב עבור במאים ומפיקים על הסט, במיוחד בהפקות צפופות מאוד.