כיצד להוציא יותר מתצלומים של אנשים? - 12/4/2009


כיצד להוציא יותר מתצלומים של אנשים?


מאת: גורן ליובונצ'יץ





תמונותטובות שמופיעים בהם אנשים יכולות להשפיע עלינו בצורה חזקה. לעיתים אנחנויכולים להזדהות עם הנושא המצולם או להרגיש את מה שהוא מרגיש וזו הסיבהשתמונות של אנשים גם משפיעות עלינו בצורה חזקה ביותר. תמונה מוצלחת הכוללתאיזושהי אינטראקציה בין אנשים גורמת לנו, מבלי שנשים לב לכך, לאינטראקציהחזקה עם התמונה ועם המעשים של האנשים בתמונה. בין אם נזדהה עם מעשיהם אולא, התמונה תשפיע עלינו.


כולנו מצלמים תמונות שמופיעיםבהם אנשים. אלו יכולים להיות חברים קרובים יותר או פחות, משפחה, אנשיםמפורסמים או סתם עוברי אורח אקראיים. כולנו אוהבים לצלם תמונות אלה? אם כךאיך ניתן לשפר את התמונות הללו? במאמר הקצר שלפניכם אנחנו נביא כמה טיפים, מבלי להיכנס לפרטים טכניים מדי (בשביל זה יש לנו את בי"ס הספר לצילום), שיכולים לעזור לכם לשפר את תמונותיכם בצורה משמעותית.


תיהנו!


אל תיקחו את עצמכם ברצינות יתרה. תיהנו בזמן שאתם מצלמים ותעבירו מןההרגשה הזאת לנושא המצולם שלכם. אל תגרמו "סבל" לאנשים המצולמים בכך שאתם "מפסלים" אותם לפני התמונה. תנו להם להיות נינוחים, להרגיש עצמם ותראושאתם תזכו לתגמול נאה בתמונות שלכם. נסו לצלם את האנשים שבתוך התמונות, במקום המועדף עליהם. אם מקום מסוים משרה עליהם אווירה טובה, אווירה זותורגש בתמונות. אם יש לכם בדיחה, אל תתביישו לספר אותה.







התקרבו לנושא שלכם


אל תצלמו מרחוק. יותר קרבה לנושא פירושו יותר אינטראקציה איתו ופירוש הדברתמונה מוצלחת יותר. גם אם יש לכם עדשות זום חזקות, אל תתפתו לצלם מרחוק. תצלום מקרוב של הנושא המצולם יעניק לתמונות אוירה אחרת לגמרי ופרספקטיבה "פעילה" יותר. שלא נדבר על האקשן! ישנו כלל בצילום האומר שככל שממלאיםיותר את מסגרת התמונה עם הנושא המצולם, התמונה טובה יותר. לרוב אני מסכיםעם כלל זה. יחד עם זאת, לא תרצו להתקרב יותר מדי לנושא משתי סיבות: אחת, ייתכן והמצלמה שלכם לא יכולה למקד על הנושא ממרחק קצר מאוד לכן בדקובמדריך של המצלמה מה המרחק המינימלי שממנו ניתן לצלם; שתים, לא תרצו לגרוםלנושא המצולם שלכם להרגיש לא נוח או "כאילו מצלמים דווקא את הפגמים הקטנים שלו".







צלמו תמונות בחשאי


לעיתים, דווקא כשהנושא שלכם אינו מודע להיותו מצולם תקבלו את התוצאה הטובהביותר. חלק מהאנשים נוטים להפוך לרשמיים אם הם מרגישים בנוכחותה של מצלמהאו בנוכחותו של צלם, לכן ייתכן ותרצו לצלם כמה תמונות בחשאי. תמונותשצולמו בלי ידיעת הנושא לרוב כוללות איזשהו חלק מאישיותו וזה דבר מאודרצוי! שימו לב, אם תתכן התנגדות לצילומים עדיף לבקש רשות מראש על מנתלהימנע מעימותים מיותרים. אל תנסו לצלם את הנושא שלכם בכוח.






השתמשו באור הקיים


אתם אולי תופתעו לדעת, אך תאורה רכה ומפוזרת של יום מעונן הינה אידיאליתלצילומים. בימים כאלה, האור הנופל על הנושא הינו רך, מפוזר ו"מלטף". היטיב Walter Iooss לנסח זאת. הוא אמר "זה כאילו תפסת את כל האור שבעולם לתוךהתמונה שלך". מכיוון שהתאורה בימים כאלה רכה, אין צללים מתחת לעיניים, איןאזורים בוהקים מדי, הכל עדין ומאוזן. פעם הבאה, כשהענן מסתיר את השמש, זההזמן להוציא את המצלמה מהתיק. אם אתם מצלמים בתוך מבנים, השתדלו להשתמש גםשם באור הקיים על מנת לנסות לקלוט יותר מן האווירה של המקום.







הימנעו מאור שמש חזקה


צילום תחת תאורת שמש חזקה יכול לגרום להופעת אזורי צל מתחת לעיניים, ובמקום שנראה את העיניים, נקבל שני חורים שחורים בתוך התמונה. אור חזק גםגורם לנושא שלכם למצמץ ולעוות את פניו בניסיון להתחמק מהאור החזק ואתם לארוצים לקלוט את זה במצלמה. אם אתם חייבים לצלם תחת תנאי תאורה חזקים, השתמשו במבזק על מנת להוסיף מעט תאורה לתוך אזורי הצל הללו. ההבדל בין שתיהתמונות שלמטה, הוא שבתמונה השמאלית השתמשתי במבזק למילוי הצללים ואילובתמונה הימנית לא.







השתמשו ב- Timer


אל תשכחו להופיע בעצמם בכמה מהתמונות. רוב הצלמים שוכחים זאת, ואח"כצריכים לתת דין וחשבון לחברה, אישה, חברים, ילדים וכו', מדוע הם אף פעם לאמצטלמים. בדקו את מסגור התמונה לפני הצילום, הפעילו את ה- Timer ומקמו אתעצמכם בתוך התמונה.


זהו, אנחנו מקווים שבפעם הבאה שתצלמו תמונות עם אנשים, תחשבו על חלק מהדברים שקראתם פה. צילום נעים.


 


הכותב: הוא צלם אופנה, מרצה לצילום ואחראי אקדמי של המרכז לצילום טכניון